مواد شوینده در واقع سابقه ای طولانی به اندازه تاریخ تمدن دارند. یکی از اولین چیزهایی که مردم پس از راه اندازی خانه می خواستند ظاهراً لباس تمیز بود.
بابلی ها و مصریان باستان دستور العمل هایی برای تهیه صابون داشتند. رومیها زمانی که طبق افسانهها، باران دامنههای کوه ساپو را که یک نقطه افسانهای که در آن حیوانات قربانی میکردند، فرو ریخت، ادعای حق این نام را دارند.
باران چربی حیوانات قربانی شده را به همراه خاکستر قلیایی آتش قربانی به رودخانه تیبر می برد. در آنجا، خانمهای شستشو متوجه شدند که این مخلوط به تمیز کردن لباسهایشان کمک میکند. چربی و خاکستر حیوانی برای هزاران سال اساس صابون سازی باقی ماند.
پودر ماشین لباسشویی برف مدرن در سال 1916 تولید شدند، زمانی که اولین سورفکتانت مصنوعی تجاری در آلمان از قطران زغال سنگ ساخته شد تا کمبود چربی های حیوانی را در طول جنگ جهانی اول برطرف کند. سازندگان مواد شیمیایی که توانایی پاک کنندگی سورفکتانت ها را بهبود می بخشند، در مرحله بعدی اضافه شدند.
آنها یون های کلسیم و منیزیم را در آب سخت کیلیات می کنند، بنابراین کارایی پاک کنندگی سورفکتانت را حفظ یا افزایش می دهند. اختراعات بعدی شامل روشن کننده های نوری – آنزیم هایی بود که به پارچه ها متصل می شوند.
در حال حاضر، مواد شوینده تا شش آنزیم دارند که هر کدام عملکرد یا هدف لکهدار خاصی دارند. توسعه بیشتر آنزیم ناشی از نگرانی های زیست محیطی است – در این مورد تمایل به مواد شوینده برای انجام شستشو در آب سرد.
برای پودر لباسشویی بدون بو، دو عامل مهم در بازار آمریکا در دهه آینده، تمایل مصرفکنندگان به استفاده از انرژی کمتر برای شستن لباسهایشان در آب گرم یا حتی سرد و مقرراتی است که تولیدکنندگان را مجبور به ساخت ماشینهای لباسشویی با کارایی بالا میکند. . فشار برای حذف فسفات های آلوده کننده آب از مواد شوینده نیز ادامه خواهد داشت.
امروزه، تولیدکنندگان پودر ماشین لباسشویی سپید فرمولهای فوق غلیظ را برای کاهش هزینههای بستهبندی و حمل و نقل به کار میبرند، تغییراتی که به جای نگرانیهای جدید در مورد از بین بردن کثیفی، به نگرانیهای زیستمحیطی مصرفکنندگان و نگرانیهای اقتصادی فرمولسازها میپردازد.
پودر ماشین لباسشویی قوی در اروپای غربی و آمریکای شمالی نیز نسبت به آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین و جنوبی دارای سورفکتانت، سفید کننده، پلیمر و آنزیم بیشتری هستند. در کشورهای در حال توسعه، تولیدکنندگان خط باریکی بین اثربخشی و هزینه طی میکنند.
- منابع:
- تبلیغات:
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.